Voorlezen beïnvloedt kleuterbrein

Een kleuter die regelmatig voorgelezen wordt door zijn ouders of opvoeders vertoont meer activiteit in hersengebieden die taal verwerken op het moment dat hij een verhaal te horen krijgt.

Uit onderzoek van kinderarts en neurowetenschappers van het Cincinnati Children’s Hospital in de Verenigde Staten blijkt dat voorlezen de hersenen van kleuters voorbereid op taalverwerking en zelfstandig lezen. Het kleuterbrein vertoond meer activiteit in hersengebieden die taal verwerken op het moment dat ze regelmatig voorgelezen worden of een verhaal te horen krijgen. Met de resultaten van het onderzoek hopen de onderzoekers kinderen met een leesachterstand eerder te kunnen identificeren en helpen.

“Wij zijn enthousiast om voor het eerst te kunnen tonen dat blootstelling aan lezen tijdens de belangrijke ontwikkelingsfases voor de kleuterschool een betekenisvolle, meetbare impact heeft op hoe het kinderbrein verhalen verwerkt,’ aldus kinderarts John Hutton.

Het onderzoek werd gedaan met 19 gezonde kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar. Om te achterhalen of voorlezen de hersenontwikkeling beïnvloed, kregen de ouders of verzorgers van de kinderen een vragenlijst. Deze ging over interacties die ze met hun kinderen hebben, zoals voorlezen, puzzelen, spelen en oefenen met tellen. Hierna analyseerde de onderzoekers de hersenactiviteit bij kleuters in de taalgebieden terwijl zij met een koptelefoon in een hersenscanner naar een verhaaltje luisterden.

Uit de analyse bleek dat alleen de interactie voorlezen sterk geassocieerd is met activiteit in de taalgebieden. De associatie was het sterkst in twee deelgebieden. Het deel dat betrokken is bij het bepalen van betekenis en dat van belang is bij leren praten en lezen en om het gebied dat betrokken is bij het vormen van een mentaal plaatje bij de tekst.

Om een recept of product aan je favorieten
toe te voegen moet je ingelogd zijn op je
Smikkels account.
INLOGGEN
Heb je nog geen Smikkels account? Maak er een aan! >>