Gezond en lekker broodbeleg voor baby’s en kinderen

Geschikt broodbeleg voor baby’s en kinderen

Gezellig! Je baby kan aan tafel een boterham mee-eten. Hij is gewend aan de eerste oefenhapjes en aan stukjes brood. Tijd om er beleg op te gaan doen. Elke dag hetzelfde op de boterham is een beetje saai. En afwisseling is sowieso goed. Wat is echt geschikt, gezond en lekker broodbeleg voor baby’s en jonge kinderen? En ook heerlijk voor onderweg of in de broodtrommel naar school. Ik geef je een aantal suggesties.

Boter op brood van je kindje

Om te beginnen smeer je margarine uit een kuipje op de boterham van je kindje. Dit wordt door het voedingscentrum geadviseerd. Kinderen tot 4 jaar krijgen vaak iets te weinig vetten binnen. Hier lees je meer over boter op het menu van je baby.

Gezond en geschikt broodbeleg voor baby’s en jonge kinderen

  • Zuivelspread
    Zuivelspread is super veelzijdig. De smaak is zacht en romig en valt daarom bij veel baby’s en jonge kinderen in de smaak. Een boterham met zuivelspread kan je wat spannender maken met plakjes komkommer, schijfjes avocado of andere groente. En naar gelang je kindje het gewend is, op smaak brengen met wat kruiden of specerijen als paprikapoeder, kerrie of peterselie bijvoorbeeld. Ook kun je een eetlepel zuivelspread mengen met gepureerde groente of fruit, voeg nog wat kruiden of specerijen toe en je hebt eenvoudig een lekkere spread.
  • Hüttenkäse
    Naturel of belegd met reepjes paprika, geraspte komkommer en een beetje paprikapoeder is ook een echte traktatie op het bordje.
  • Pindakaas en notenpasta
    (Zelf gemaakte) 100% pindakaas en andere 100% pure notenpasta (zonder toegevoegd suiker of zout)
  • Fruit op brood
    Je kan fruit pureren tot een lekkere moes voor op de boterham. Bijvoorbeeld mango met banaan of blauwe bessen met banaan. Ook lekker zijn plakjes banaan of aardbeien, schijfjes appel en peer.
  • Groenten op brood
    Komkommer, tomaat, avocado of paprika
  • Groentespread
    Maak een puree van groenten: zoals courgette, wortel, spinazie, die rijk zijn aan vitamines en mineralen. Breng op smaak met wat milde kruiden.
  • Ei op brood
    Roerei of plakjes hard gekookt ei. Met roerei kan je ook lekker variëren. Voeg bijvoorbeeld stukjes tomaat toe en wat fijne gesneden verse kruiden.
  • Vis op brood
    Bijvoorbeeld zalm, makreel, forel, tonijn of haring. Voorverpakte gerookte en rauwe vis geef je liever niet. Jonge kinderen zijn extra gevoelig voor de ziekmakende bacterie die hier in kan zitten.

Wat geef je liever niet?

  • (Smeer)kaas
    Hierin zit te veel zout en verzadig vet. De nieren van je baby kunnen die nog niet goed verwerken. In rauwmelkse kazen kunnen ziekmakende bacteriën zitten waar je jonge kind heel ziek van kan worden.
  • Honing
    Dit kan besmet zijn met een bacterie waar baby’s tot 1 jaar heel ziek van kunnen worden
  • Smeerworst of leverpaté
    Beide bevatten erg veel verzadigd vet, zout en vitamine A. Wanneer je dit te veel eet, kan dit voor klachten als hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en misselijkheid
Om een recept of product aan je favorieten
toe te voegen moet je ingelogd zijn op je
Smikkels account.
INLOGGEN
Heb je nog geen Smikkels account? Maak er een aan! >>