fbpx

Handige recepten voor kleintjes vanaf 4 maanden

Vind jouw recept
Laden...

Waar begin je mee

Begin altijd met één soort groente of fruit tegelijk, geef dat een paar dagen achter elkaar. Als je baby hier goed op reageert, dan kun je verder met een nieuwe soort. Alles wat je baby geproefd heeft en goed is gegaan kun je ook onderling gaan mengen.

Begin met smaken die niet te zuur of te bitter zijn. Kies voor fruit bijvoorbeeld: Banaan, peer, perzik, meloen of nectarine. En voor groente: Worteltjes, bloemkool, courgette, broccoli of boontjes.

Lekkere oefenhapjes om mee te beginnen

Pompoen hapje

Heerlijk!

Perzikhapje

Lekker zoet

Broccoli hapje

Altijd lekker.

Wortel hapje

Lekker zoet voor de allereerste groentehap

Bloemkool hapje

Met een scheutje vloeibare margarine

Bonen hapje

Heerlijk simpel

Appel hapje

Bananen hapje

Even prakken en klaar!

Peren hapje

Zacht van smaak

Smikkeltips!

Waarom stoom je sommige fruitsoorten?

Harde fruit soorten kun je voor het verwerken in een babyhapje even stomen in weinig water. Dit pureert makkelijker en ze verkleuren dan ook niet. Maar dit moet niet. Vroeger was dit een richtlijn. Het zou de darmpjes van de baby’s minder belasten wanneer je het fruit eerst kookt.

Voor zacht fruit geldt overigens hetzelfde. Het hoeft niet, maar kan wel. Doe waar je jezelf het prettigste bij voelt en wat je makkelijk vindt.

Scherpe smaak van fruit

Probeer bij de eerste fruithap een beetje rijstebloem er door te mengen, dat haalt de scherpe smaak van het fruit en het papje wordt minder dun zodat het beter op het lepeltje blijft liggen.